Andreea este o iubitoare a comunității timișorene care „scrie” povestea online pentru oamenii din domeniul social, creativ și ONG, care sunt dispuși să influențeze comunitatea. Într-o perioadă în care un brand coerent, elegant și autentic nu este doar de dorit, ci și cerut, Andreea caută să implementez strategii perfecte pentru nevoile fiecărui proiect, deoarece povestea tuturor face parte din cartea comunității.
Suntem în secolul vitezei, iar pentru fiecare dintre noi resursa de timp devine una din ce în ce mai importantă. Cu toții ne dorim să maximizăm câștigurile și să minimizăm pierderile.
Când ne raportăm la subiectul curățenie, cu toții avem un punct de vedere. Chiar dacă ne place să o facem, se poate să nu avem mereu timpul necesar sau să nu fim posesorii celor mai potrivite abilități în acest sens. De altfel, unii dintre noi petrec timp îndelungat la locul de muncă și, odată veniți acasă, ar prefera să facă activități relaxante. Alții nu mai reușesc să aibă energia necesară pentru a duce la bun sfârșit și aceste sarcini, fie din cauza unui loc de muncă stresant, a unei probleme de sănătate sau a vârstei înaintate.
Indiferent de categoria în care vă regăsiți, este important să luați în considerare faptul că există alternative atunci când aveți nevoie de ajutor în astfel de activități de curățenie și menaj.
Motive pentru care oamenii apelează la servicii de curățenie
Uneori, se poate întâmpla să avem nevoie de suportul celor din jur, fie că ne place ori nu, chiar dacă este vorba despre servicii mici, cum ar fi: împrumutul unei cărți, îngrijirea unei persoane dragi nouă sau ajutor la curățenie în propria noastră locuință. În rândurile următoare am făcut o listă cu motivele pentru care oamenii apelează la activități de curățenie și menaj și am încercat să surprindem principalele avantaje pe care această decizie le poate avea.
Cu toții avem momente când suntem convinși că ne pricepem la toate, însă realitatea este, de cele mai multe ori, diferită. Cu toate că fiecare dintre noi are abilitățile necesare pentru a face curat în căminul său, atunci când optăm să apelăm la o persoană cu experiență în curățenie, gradul de eficiență crește, iar timpul necesar acestei activități scade considerabil. Totuși, vă recomandăm ca pentru primele vizite să pregătiți ustensilele necesare curățeniei și să ghidați persoana care face acest serviciu, prin indicații care să o ajute să ducă la bun sfârșit lucrurile așa cum vă doriți dvs.
Știm cu toții că cele mai multe accidente au loc în interiorul propriei case, iar cauzele cele mai frecvente care le pot provoca sunt focul și căderile. Riscurile cresc cu atât mai mult atunci când aveți copii mici, ale căror jucării sunt împrăștiate prin toată casa.
După o zi plină la birou, cu toții tânjim să ajungem acasă, să ne punem pe canapea și să ne uităm la un film bun.
Uneori acest lucru poate părea un moft, dar realitatea nu este chiar atat de gri. Pentru mulți dintre noi, lucrurile arată în felul următor: ajungem acasă, strângem deranjul pe care le-am produs dimineață, gătim cina și apoi adormim, nu este așa? Dacă nu acordăm suficientă atenție modului în care ne ținem casa curată, riscăm să „invităm” acarienii și alergiile în căminul nostru. Astfel, începerile care necesită o atenție sporită la curățenie sunt baia, bucătăria și dormitorul, iar un covor ori obiectele cu tapițerie aspirate în mod frecvent, precum și lenjeriile schimbate săptămânal ne pot feri de incidența unor probleme de sănătate din sfera alergiilor sau chiar a astmului.
Conform recomandărilor specialiștilor, ar fi indicat să păstrăm doar strictul necesar în spațiul personal, deoarece acumularea de lucruri inutile face ștersul prafului mai dificil, ori alergiile provocate de acesta pot avea inclusiv implicații psihologice, pe lângă cele pur medicale. Conform psihiatrului dr. Rian Rowles, „când locuiești într-o casă dezordonată, câmpul tău vizual este mereu în acțiune. La nivel subconștient, creierul tău <<îți reamintește>> că există muncă ce trebuie finalizată. Prea multă dezordine poate provoca stres și oboseală extraordinară.”
„Mituri” legate de firmele de curățenie
În general, musafirii sunt persoane dragi noua, a căror prezență ne aduce bucurie în suflet. Ne pregătim casa pentru aceștia, gătim și încercăm, odată ce ne pășesc pragul, să fim cele mai primitoare gazde. Chiar dacă, la o primă vedere, o persoană care vă ajută cu menajul nu pare a se asemăna cu un musafir, comportamentul adoptat ar trebui să fie același. Este indicat să-i oferim atenția cuvenită, să discutăm deschis despre așteptări, vizite anterioare și feedback-ul primit în decursul timpului. Cu toate că în mentalul colectiv, un ajutor la curățenie nu are mereu o rezonanță pozitivă, dorim să punctăm principalele motive de teamă, încercând să le demontăm cu argumente.
Ce trebuie să știți despre tipurile de curățenie
În funcție de tipul de curățenie, cerințele pe care trebuie să le adresați firmei/persoanei variază. De aceea, pentru a vă asigura că la sfârșitul vizitei locuința arată așa cum v-ați dori, am realizat o mică descriere pentru fiecare tip de curățenie.
Curățenie ușoară
Acest tip de curățenie se face în fiecare cameră, fiind o curățenie de menaj, cu o regularitate săptămânală. În funcție de încăpere, sarciniile pot varia. Ordinea agreată de majoritatea persoanelor care oferă ajutor la curățenie este: dormitor, baie, bucătărie și sufragerie.
Atât în dormitor, cât și în sufragerie se începe prin aerisirea camerei, timp în care se strâng și se pun la loc lucrurile des folosite (cărți, haine, telecomandă), apoi se aspiră podeaua și se scutură covoarele, în cazul în care sunt de dimensiuni mici și sunt ușor de ridicat. La final, se schimbă lenjeria și se aranjează patul.
Pe lângă aerisit și aspirat, în sufragerie se mai șterg de praf piesele de mobilier și elementele decorative. În cazul în care există plante, acestea vor fi udate și îngrijite.
În baie se începe cu ștersul mobilierului de praf (rafturi, dulap, calorifer), urmat de spălatul și dezinfectatul zonelor frecvent folosite (vasul de toaletă, chiuvetă, cadă/duș). Odată ce elementele sanitare sunt curate, se aspiră și se spală podelele. În cazul în care există haine murdare, se pun la spălat.
În bucătărie, în etapa de curățenie ușoară, sarcinile sunt doar de mentenanță. Se începe cu aruncatul resturilor din farfurii, spălatul vaselor și, ulterior, aranjarea acestora în dulapuri. Apoi, se trece la frigider, unde se verifică valabilitatea alimentelor. Penultimul pas este degresarea zonele folosite frecvent (chiuveta, aragazul la suprafață, blatul de lucru sau masa, frigiderul la exterior etc.) și aruncarea gunoiului.
Curățenie generală
Acest tip de curățenie este o aprofundare a curățeniei ușoare. În general, această curățenie se realizează o dată pe lună.
Este indicat ca persoana care realizează acest tip de curățenie să înceapă din ultima cameră, să ia aspiratorul și să își pună într-o găleată toate materialele necesare – soluția de geamuri, prosoape de hârtie, cârpa de praf etc. Acest lucru îi va asigura o eficiență ridicată.
Pe lângă sarcinile deja menționate, aspiratul și ștersul prafului, în această etapă se realizează și spălarea geamurilor, curățarea temeinică a covoarelor și îndepărtarea pânzelor de paianjen sau a prafului de pe pereți.
În etapa de curățenie generală este de dorit să se insiste pe îndepărtarea prafului din zonele greu accesibile sau din cele pe care acesta „nu se vede” – calorifere, muchii de ușă, rame, jaluzele etc.
În dormitor este indicat ca, pe lângă schimbatul așternuturilor, să se curețe salteaua de acarieni, activitate realizată cu echipament special pentru aspirarea saltelei.
În baie și în bucătărie ar trebui să se folosească detartrantul și lăsat să acționeze timp de 10-15 minute.
În bucătărie, accentul ar trebui pus atât pe suprafețele vizibile, cât și pe interiorul echipamentelor casnice. Se curăță pe dinăuntru frigiderul, aragazul, microundele și suportul de pâine, cât și să îndepărteze petele de grăsime de pe pult.
Curățenie sezonieră
Acest tip de curățenie se realizează odată pe sezon sau uneori bianual, primăvara și toamna. În principal, atribuțiile sunt mai mult organizatorice decât de curățenie efectivă, deoarece în focus sunt dulapurile de haine, cămara și debaraua.
Dulapul de haine
De obicei, se face schimbul între hainele sezonului trecut și cele utile acestui sezon. În cazul în care mai aveți obiecte pe care le-ați folosit anotimpul trecut (ex., șlapi de baie, echipament de schi etc.), ar fi indicat să le depozitați pe rafturile de sus ale dulapului sau în debara. De asemenea, cu fiecare nou sezon este recomandat să sortați hainele și încălțămintea pentru sezonul care urmează. Îmbrăcămintea și pantofii din sezonul trecut se curăță și apoi se depozitează. În cazul în care hainele și încălțămintea se află într-o stare bună, pentru a nu aglomera dulapul, le puteți dona.
Cămara
Această etapă se focusează atât pe curățenia propriu-zisă a cămarei, cât și pe aruncatul produselor expirate și al obiectele inutile, strânse în decursul anului.
Începeți prin a arunca toate produsele expirate și obiectele nedorite. Apoi, puneți restul de alimente și obiecte în cutii, pentru a putea șterge rafturile. Rearanjați obiectele în funcție de data la care expiră sau alegeți o ordine logică pentru dvs.
Dacă urmați aceste etape, veți avea o mai bună vizualizare a cămării, ea fiind curată și organizată. În cazul în care vă lipsesc alimente sau obiecte necesare pentru noul sezon, puteți să le produceți sau să le cumpărați.
Debaraua
Cu siguranță ați colectat multe obiecte de-a lungul anului. Începeți prin a scăpa de acestea, apoi ștergeți de praf atât rafturile și dulapurile, cât și aparatura (ex. mașina de spălat) sau obiectele de mari dimensiuni (ex. bicicleta, cutia de scule etc.). Acum se verifică starea lenjeriei de pat, se scot păturile groase și plăpumile, pentru a fi aerisite și spălate.
Curățenie după constructori
Acest tip de curățenie se realizează după orice tip de intervenție și este necesar atât pentru lucrări mai mari (de ex., după renovarea unei case), cât și după reamenajarea unei încăperi. În principal, atribuțiile sunt unele de specialitate, care se realizează doar în aceste cazuri.
Printre sarcinile pe care o firmă de curățenie va trebui să le realizeze se numără:
– aspirarea și spălarea suprafețelor dure;
– aspirarea pereților și tavanelor;
– îndepărtarea depunerilor de ciment, var și adezivi întăriți de pe pereți și podea;
– curățarea vopselei rămase pe geamuri, tocuri, uși, pereți și vitrine;
– egajarea molozului în locuri special amenajate;
Cât durează o curățenie
Depinde de numărul și de tipul de cameră – există o diferență între a face curat în două dormitoare sau în două bucătării. De aceea, când apelați la o firmă de curățenie, este indicat să precizați numărul de camere pe care-l are locuința dvs., specificând tipul fiecărei camere (ex. bucătărie, debara, baie etc.)
Depinde de gradul de ordine – chiar dacă locuința dvs. nu este foarte mare, în cazul în care în aceasta nu s-a mai făcut curățenie de mult timp sau există un grad ridicat de dezordine, timpul necesar este unul mai ridicat.
Depinde de tipul de locuință – când apelați la o firmă de curățenie, veți fi întrebați despre de tipul spațiului care necesită curățat. Cel mai des, oamenii apelează pentru menaj în propria locuință, dar există și cazuri în care se dorește curațarea unor spații cu altă destinație, precum birouri, cabinete individuale, depozite etc.
Sfaturi pentru o curațenie conform așteptărilor
4.1. Prioritizați (pentru dvs.) camerele si activitățile:
Vedeți infograficul de mai sus.
4.2. Pregătiți soluțiile de curățenie și uneltele necesare:
Deși în general, aspiratorul, mopul și cârpa de praf pot face minuni, uneori este nevoie de mai mult de atât pentru a realiza o curățenie eficientă. Pe lângă cele trei elemente menționate mai sus, vă recomandăm să îi pregătiți firmei de curățenie și următoarele soluții și ustensile.
Soluții:
– soluție de șters geamurile;
– soluție de spălat podelele;
– spray pentru suprafețele de lemn;
– soluție de decalcarizare a WC-ului;
Ustensile:
– bățul telescopic pentru curățarea geamurilor înalte;
– servețele umede;
– șervețele uscate pentru spălarea geamurilor;
– burete de vase/curățat chiuveta;
– perie de WC;
4.3 Așteptări legate de curățenie și cum să le comunicați:
Dacă vă doriți ca așteptările dvs. să se oglindească în realitate, atunci o discuție în prealabil cu firma de curățenie și/sau cu persoana care va face curățenia ar ajuta mult. La aceasta discuție veți vorbi despre toate amănuntele importante pentru dvs. pentru ca la sfârșitul vizitei satisfacția să fie de ambele părți.
În primul rând, ar trebui să stabiliți în ce ordine preferați să se facă menajul camerelor. Cu toate că, în general, firmele de curățenie au deja un plan de bătaie în cap, părerea dvs. este mereu cea care primează. Acest lucru se poate face fie scris, fie verbal, pe durata primei vizite.
În al doilea rând, după ce ați stabilit ordinea camerelor, veți trece la elementele importante, la zonele asupra cărora trebuie să se insiste (de ex., poate preferați ca aragajul să fie mereu curat, fără pete de grăsime, așa că ar trebui ca aceștia să știe).
Nu uitați și să comunicați ce doriți să se întâmple în cazul în care curățenia va lua mai mult decât ați estimat dvs. – aveți opțiunea de a încheia vizita la ora stabilită, chiar dacă baia, de ex., nu e finalizată sau puteți cere să extindeți vizita (ca prelungire sau în altă zi), până la finalizarea tuturor activităților, conform așteptărilor dvs., (de obicei, pentru un cost suplimentar).
În ultimul rând, în urma vizitei ar fi indicat să oferiți o evaluare. Acest pas este important atât pentru viitori clienți, cât și pentru firmă, dar și pentru relația cu persoana/persoanele implicate în acest proces, în cazul în care veți dori să mai colaborați pe viitor. Pentru ca o evaluare să fie completă, aceasta ar trebui să atingă atât elemente despre calitatea serviciului, cât și despre comportamentul celor care au făcut serviciul pentru dvs.
Pentru mulți dintre noi, curățenia poate fi o adevărată provocare, chiar dacă ne pricepem la acest aspect. De multe ori, din cauza lipsei de timp sau a energiei reduce, ajungem în situația de a o neglija sau de a o face superficial. O soluție potrivită ar fi să apelăm la o persoană specializată, cu experiență, care să ne ajute atunci când avem nevoie. În acest mod, locuința dvs. va fi mereu curată și aerisită, iar dvs. vă veți putea bucura de cât mai multe momente frumoase alături de cei dragi. Mai mult decât atât, asigurându-vă că în casa dvs. se face curățenie săptămânal, veți putea ține departe alergiile sau alte afecțiuni de ordin medical, motiv în plus pentru care vă încurajăm să luați în considerare posibilitatea de serviciilor de acest tip. Nu numai cei dragi, dar și casa dvs. vă va mulțumi pentru atenția oferită.