Drepturile și obligatiile pacienților

Drepturile și obligatiile pacienților

DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE PACIENȚILOR

(SERVICII DE ÎNGRIJIRE MEDICALĂ LA DOMICILIU)

DREPTURILE PACIENȚILOR

(conform Legii nr. 46/2003)

  1. Pacienţii au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate.
  2. Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare.
  3. Dreptul pacientului la informaţia medicală
    • Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul de a le utiliza.
    • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
    • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervenţiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului şi nerespectării recomandărilor medicale, precum şi cu privire la date despre diagnostic şi prognostic.
    • Pacientul are dreptul de a decide dacă mai doreşte să fie informat în cazul în care informaţiile prezentate de către medic i-ar cauza suferinţă.
    • Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat şi de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
    • Informațiile se aduc la cunoștință pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaște limba română, informațiile i se aduc la cunoștință în limba maternă ori într-o limbă pe care o cunoaște sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
    • Dacă pacientul nu este cetățean român, informațiile i se aduc la cunoștință într-o limbă de circulație internațională sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
    • Rudele și prietenii pacientului pot fi informați despre evoluția investigațiilor, diagnostic și tratament, cu acordul pacientului.
    • Pacientul are dreptul de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală.
    • Pacientul are dreptul să solicite şi să primească, la finalizarea perioadei de îngrijire la domiciliu, un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului şi îngrijirilor acordate pe perioada furnizării serviciilor de îngrijire la domiciliu.
  4. Consimţământul pacientului privind intervenţia medicală
    • Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenţie medicală asumându-şi, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinţele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
    • În cazul in care pacientul necesita o intervenție medicală de urgență, consimțământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
    • Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului ca care acesta este de acord.
    • Consimțământul pacientului este obligatoriu in cazul participării sale în învățământul medical clinic și la cercetarea științifică.
    • Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală sau la domiciliul său fără consimţământul său, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectării unei culpe medicale.
  5. Dreptul la confidenţialitatea informaţiilor şi viaţa privată a pacientului
    • Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.
    • Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
    • Pacientul are acces la datele medicale personale.
    • Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observație clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieții pacientului, cât și după decesul pacientului, la informațiile cu caracter confidențial din foaia de observație.
    • Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care această imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului. Sunt considerate excepții cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.
  6. Drepturile pacientului la tratament şi îngrijiri medicale
    • Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.
    • Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material şi de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale.
    • Pacientul are dreptul şi la servicii medicale acordate de către un personal medical acreditat din afara furnizorului de servicii de îngrijire la domiciliu.
    • Personalul medical sau nemedical din cadrul The Care Hub nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată legale din cadrul unității respective.
    • Pacientul poate oferi partenerelor The Care Hub sau firmei The Care Hub bonificații sau donații (pentru Campania Pentru Bunici Singuri), cu respectarea legii.
    • Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue până la ameliorarea stării sale de sănătate sau până la vindecare.

Pacientul are dreptul să beneficieze de asistenţă medicală de urgenţă, de asistenţă stomatologică de urgenţă şi de servicii farmaceutice, în program continuu.

OBLIGAȚIILE PACIENȚILOR

Pacienții autonomi și competenți controlează deciziile care le direcționează îngrijirea sănătății. Odată cu acest exercițiu de autoguvernare și de alegere vin și o serie de responsabilități.

Pacienții contribuie la efortul de colaborare atunci când:

  1. Sunt sinceri și deschiși față de personalul medical și se străduiesc să își exprime clar preocupările. De asemenea, personalul medical ar trebui să-i încurajeze pe pacienți să adreseze întrebări sau preocupări.
  2. Furnizează un istoric medical cât mai complet posibil, inclusiv furnizarea de informații despre bolile anterioare, medicamente, spitalizări, istoricul familial de boală și alte aspecte legate de starea de sănătate actuală.
  3. Cooperează cu planurile de tratament convenite. Deoarece respectarea tratamentului este adesea esențială pentru siguranța publică și individuală, pacienții ar trebui să dezvăluie dacă au urmat sau nu planul convenit și să indice când ar dori să reconsidere planul.
  4. Acceptă îngrijiri din partea studenților la medicină, a rezidenților și a altor stagiari sub o supraveghere adecvată. Participarea la educația medicală este în beneficiul reciproc al pacienților și al sistemului de sănătate; cu toate acestea, refuzul pacienților (sau al reprezentanților) de a primi îngrijiri din partea unui stagiar ar trebui respectat, în conformitate cu orientările etice.
  5. Își îndeplinesc responsabilitățile financiare în ceea ce privește îngrijirea medicală sau discută dificultățile financiare cu furnizorul de servicii de îngrijire medicală la domiciliu. Pacienții ar trebui să fie conștienți de costurile asociate cu utilizarea unei resurse limitate precum asistența medicală și să încerce să utilizeze resursele medicale în mod judicios.
  6. Recunosc faptul că un stil de viață sănătos poate adesea preveni sau atenua bolile și își asumă responsabilitatea de a urma măsuri preventive și de a adopta comportamente care să îmbunătățească sănătatea.
  7. Sunt conștienți și se abțin de la comportamente care pun în mod nejustificat în pericol sănătatea altora. Ar trebui să se întrebe despre ceea ce pot face pentru a preveni transmiterea bolilor infecțioase.
  8. Se abțin de la a fi perturbatori în mediul clinic sau în timpul tratamentului la domiciliu.
  9. Nu inițiază și nici nu participă cu bună știință la fraude medicale.
  10. Raportează comportamentele ilegale sau neetice ale medicilor sau ale altor profesioniști din domeniul sănătății furnizorului de servicii, societăților medicale, consiliilor de autorizare sau autorităților de aplicare a legii competente.
  11. Respectă orele de vizită și serviciile agreate și nu cer medicilor sau altor profesioniști  din domeniul sănătății efectuarea de proceduri suplimentare, înafara celor deja agreate.  

RESURSE

LEGE nr. 46 din 21 ianuarie 2003

American Medical Association

Articole recomandate
Osteoporoza – cauze, simptome, tratament și îngrijirea pacienților

Osteoporoza este o afecțiune a sistemului osos. Oasele devin fragile, astfel încât chiar și o căzătură ușoară sau reflexele ori activitățile de zi cu zi, precum tusea sau aplecarea, pot provoca apariția unei fracturi. De cele mai multe ori, fracturile apar la încheietura mâinii, șold sau coloana vertebrală. În continuare, […]

Autor: Silvia Patriche  |   Publicat: 16 februarie 2021
Poliartrita reumatoidă: cauze, simptome, tratament și îngrijirea pacienților

Artrita reumatoidă este o tulburare inflamatorie cronică, ce poate afecta mai mult decât articulațiile. La unii oameni sunt afectate și alte sisteme ale corpului, inclusiv pielea, ochii, plămânii, inima și vasele de sânge, de unde și numele bolii. Ce este poliartrita reumatoidă Cauze și factori de risc Simptome și complicații […]

Autor: Silvana Patrascanu  |   Publicat: 19 noiembrie 2020
Spondiloza cervicală – cauze, simptome, tratament și îngrijirea pacienților

Spondiloza cervicală este denumirea generică a afecțiunilor care vizează segmentul superior al coloanei vertebrale. Degradarea vertebrelor și a articulațiilor intervertebrale, din zona gâtului, afectează persoanele cu vârsta de peste 60 de ani, dar poate să apară și mai devreme. Afecțiunea se poate ameliora, de cele mai multe ori, prin tratamente […]

Autor: Silvana Patrascanu  |   Publicat: 24 septembrie 2020
Artrita: cauze, simptome, tratament

Artrita cumulează peste 200 de tipuri de boli care afectează articulațiile, cele mai întâlnite forme fiind osteoartrita și artrita reumatoidă. Apare prin umflarea pielii din jurul articulațiilor, iar pacientul simte durere și o senzație de rigiditate. Cauze Factori de risc Simptome Tipuri Diagnostic Afecțiuni asociate cu apariția artritei Tratament Diferența […]

Autor: Silvia Patriche  |   Publicat: 26 martie 2020
Boala Parkinson: ce este, din ce cauze apare și ce metode de tratament există

Boala Parkinson se numără printre afecțiunile întâlnite cel mai des cu care se confruntă persoanele în varsta, o tulburare neurodegenerativă care evoluează progresiv și care poate influența dramatic viața bolnavilor, mai ales atunci când nu este monitorizată și ținută cu atenție sub control. În general, boala debutează în jurul vârstei […]

Autor: Elena Sterie  |   Publicat: 1 noiembrie 2019
Boala Alzheimer – ce este, cum se tratează și ce presupune îngrijirea unui astfel de pacient

Alzheimer, cea mai cunoscută formă de demență, este o boală neurodegenerativă care are ca efect distrugerea celulelor nervoase. Este o afecțiune tipică persoanelor în vârstă, dar poate să apară și la 40-50 de ani. Nu se cunosc cauzele cu exactitate, iar tratamentul are ca efect doar ameliorarea simptomelor, nu și […]

Autor: Cristina Rizoiu  |   Publicat: 1 noiembrie 2019

Acum ne gasiti in Bucuresti, Cluj, Oradea si Timisoara



Oferim servicii de îngrijire bătrâni la domiciliu în Bucuresti, Cluj, Oradea si Timisoara!

Dacă sunteți ocupați sau locuiți departe, noi vă vom sprijini părinții și bunicii așa cum ați face-o și dvs.!